Út a CityScape E-GOV felé” cikksorozatunkban végig vesszük azokat a lépéseket, melyek végén az Ön városa is egy teljes értékű Városigazgatási Rendszer birtokába juthat.

Első lépés – jelenlegi állapot felmérése

Bármilyen rendszer bevezetés előtt az első lépés a jelenlegi helyzetünk megismerése és felmérése:

  • milyen adatok állnak a rendelkezésünkre,
  • milyen megoldásokat használunk?

Sorra vesszük az előkészítő munkához szükséges feladatokat. 1 lépés >>>.


Második lépés – betöltendő adatok kiválasztása és összegyűjtése

Az első lépésben azon önkormányzatok kihívásairól írtunk, akik még nem rendelkeznek működő térinformatikai rendszerrel. A második lépésben azt vesszük végig, hogy milyen szükséges alapköveket kell beszereznünk ahhoz, hogy egyáltalán belevághassunk egy térinformatikai alapú rendszer felépítésébe.

A megfelelő megoldás kiválasztásban a rendszerre kidolgozott moduljaink listája és rövid ismertetője nyújt segítséget, de a részletesebb tájékoztatás érdekében kollégáinkkal is felveheti a kapcsolatot.

Miután a rendszerből kiválasztottuk a számunkra fontos modulokat be kell szereznünk az adatokat! Rendben, de mindezt hogyan? Ezt mutatjuk be cikksorozatunk 2. részében.

Harmadik lépés – téradatok feldolgozása

Minden rendszer építésekor a legkényesebb pont az adatfeldolgozás. Lehet egy funkció vagy modul bármilyen professzionális, ha a benne lévő adatok hibásak, vagy hiányosak.

Az előzőekben kiválogattuk az adatainkat, amiket integrálni szeretnénk a térinformatikai rendszerünkbe. Most pedig megnézzük a rendszer alapkövét, az adatfeldolgozást.

Miként tudjuk az adatokat helyesen feldolgozni, ehhez mire lesz szükségünk? >>> Cikksorozatunk 3. lépése ezt mutatja be.

Negyedik lépés – téradatbázis kialakítása

CityScape rendszercsalád egyes moduljainak alaprendszerbe való integrálása után ki kell alakítani egy szerverkörnyezetet. A CityScape E-GOV központi téradatbázisban tárolja el az információkat, amely lehet Oracle vagy MS SQL adatbázis is – vagy akár más – de mi elsősorban ezt a kettőt ajánljuk.

Miért? Mert A CityScape E-GOV elsősorban egy GIS, azaz térinformatikai alapú rendszer, nagyon fejlett térképes megjelenítő felülettel, és ezek az adatbázisok támogatják a legmagasabb szinten az ilyen típusú adatkezelést. Részleteket cikksorozatunk 4. részében talál.

Ötödik lépés – adatmodellek kialakítása

Már felmértük helyzetünket és kiválasztottuk a modulokat, amiket a rendszerünkbe szeretnénk építeni. 

Feldolgoztuk a geometriáinkat, adatainkat és létrejött az egésznek egy tároló, ami maga a téradatbázis.

Mi a következő, ötödik lépés? >>> Adatmodellek rugalmas kialakítása


Hatodik lépés – téradatbázisba tervezés AutoCAD Map 3D szoftverrel

Miután felállt az adatbázisunk már csak egy megfelelő felületre lesz szükségünk, hogy az adatainkhoz kényelmesen hozzáférjünk.

Ehhez rendelkezésünkre áll egy tervezői és egy webes megjelenítési felület is.

Cikksorozatunk 6. részében bemutatjuk a tervezői felületet.


Hetedik lépés – webes felhasználói felület

CityScape E-GOV téradatbázisunk felállt, beletöltöttük az adatainkat.

Az előző cikkek során végig vettük ennek a folyamatát. Beszéltünk az AutoCAD Map 3D-s felületről, ami főleg a tervező szemléletű felhasználóknak készült, de ezenfelül rendelkezésünkre áll egy webes, bármely böngészőből elérhető felület is. Ezt a felületet elsősorban döntés támogatásra, általános felhasználásra, és az egyszerű információ szerzésre ajánljuk.

Mi a következő lépés? Mutatjuk a részleteket cikksorozatunk 7. részében.

Nyolcadik lépés – adatszolgáltatások

Egy önkormányzat életében számtalanszor adódik olyan helyzet, hogy adatot kell szolgáltatni, vagy publikálni belső használatra vagy egyéb külső szerveknek, személyeknek vagy akár az államnak is.

A Varinex-CADStudio Kft. által fejlesztett CityScape E-GOV rendszert úgy hoztuk létre, hogy az E-TÉR-be való adatszolgáltatásnak is eleget tegyen, így gyakorlatilag teljesen leveszi az adatszolgáltatási terhet az önkormányzatokról. >>> Mutatjuk a részleteket cikksorozatunk 8. részében.

Kilencedik lépés – időmodul

Ha a fenti lépéseken végigmentünk, akkor hozzáférhetünk a CityScape E-GOV olyan prémium moduljaihoz, mint amilyen például az Időgép modul is.

Az Időgép modul minden térképes adatbázis esetében nagyon hasznos funkció. Idősoros adattárolást tesz lehetővé.

Cikksorozatunk utolsó részében ezt az idősoros adattárolást mutatjuk be.



Út a CityScape E-GOV felé” cikksorozatunkban sorra vettünk egy teljes értékű városigazgatási rendszer bevezetéséhez szükséges lépéseket. Amennyiben szükségét látja egy új, térinformatikai alapú rendszer bevezetésének, amely alkalmas műszaki nyilvántartásra, dokumentumkezelésre, munkafolyamatok támogatására és jelentéskészítésre, keresse szakértő kollégáinkat telefonon, vagy vegye fel velünk a kapcsolatot online!

Több évtizedes szakmai múlttal és a rendszerünket napi szinten használó kiváló referenciákkal biztosítjuk megoldásunk sikeres bevezetését.

Kapcsolattartó:

Perger Viktor
GIS üzletfejlesztési tanácsadó
+36 1 273 3406
+36 30 639 1698
viktor.perger@cads.hu